12 Φεβ 2020

Όταν Κομισιόν και Ευρω-εισαγγελέας στηρίζουν ΜΚΟ

Αθήνα, 12/2/2020


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ/ΑΡΘΡΟ 

Όταν Κομισιόν και Ευρω-εισαγγελέας στηρίζουν  ΜΚΟ

Την ώρα που η κυβέρνηση αποφάσισε επιτέλους να βάλει τάξη στις διάφορες ΜΚΟ που κυριολεκτικά λυμαίνονται τους πρόσφυγες και παράνομους μετανάστες, η νομενκλατούρα της ΕΕ φαίνεται να κινείται σε διαφορετική κατεύθυνση.
Αυτό προκύπτει με αφορμή δικαστική διαμάχη ενώπιον του Δικαστηρίου της ΕΕ στην οποία η Κομισιόν ζήτησε την καταδίκη της Ουγγαρίας  καθώς η Βουδαπέστη θέσπισε νομοθεσία για τον έλεγχο της χρηματοδότησης των ΜΚΟ.
Σύμφωνα με την ουγγρική νομοθεσία οι διάφορες ΜΚΟ που λαμβάνουν  χρηματοδότηση από το εξωτερικό οφείλουν να δηλώνουν αναλυτικά κάθε ποσό χρηματοδότησης-δωρεάς που ξεπερνά τα 1500 ευρώ καθώς και το όνομα του δωρητή-χρηματοδότη. Και όλα αυτά αποσκοπώντας στον  έλεγχο του ξεπλύματος βρώμικου χρήματος.
Όμως η Κομισιόν δεν θεώρησε επαρκείς τις αιτιολογίες της ουγγρικής πλευράς και αφού κάλεσε την Ουγγαρία να αλλάξει τη σχετική της νομοθεσία στη συνέχεια την παρέπεμψε στο Δικαστήριο της ΕΕ μιας και η ουγγρική πλευρά δεν υποχώρησε. Πίσω από τη σύγκρουση Ουγγαρίας και Κομισιόν βρίσκεται ως γνωστόν η απόφαση του Όρμπαν να περιορίσει τις δραστηριότητες του πάλαι ποτέ μέντορά του Τζωρτζ Σόρος ο οποίος χρηματοδοτεί αφειδώς  ΜΚΟ με στόχο βέβαια την συνεχή ανάμειξή του στα εσωτερικά της Ουγγαρίας.
Στη φαρέτρα των επιχειρημάτων της Κομισιόν εντάσσεται η άποψη ότι η ουγγρική νομοθεσία παραβιάζει το δίκαιο της ΕΕ ιδίως σε σχέση με την ελεύθερη κυκλοφορία κεφαλαίων αλλά και το Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ αναφορικά με τον σεβασμό της ιδιωτικής ζωής (άρθρο 7), την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (άρθρο 8) και το δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι  (άρθρο 12).
Στην ίδια λογική εντάσσεται και η άποψη του Γενικού Εισαγγελέα του Δικαστηρίου της ΕΕ Ισπανού MANUEL CAMPOS SÁNCHEZ-BORDONA. Ο εν λόγω στις από 14 Ιανουαρίου  Προτάσεις του παρότι έκρινε ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ μπορούν να λάβουν μέτρα για την «καταπολέμηση της νομιμοποιήσεως εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και ιδίως της χρηματοδοτήσεως της τρομοκρατίας» εντούτοις καταλήγοντας επισήμανε ότι η επίδικη ουγγρική νομοθεσία «περιορίζει υπέρμετρα την ελεύθερη κυκλοφορία κεφαλαίων, η οποία κατοχυρώνεται στο άρθρο 63 ΣΛΕΕ, καθόσον περιέχει διατάξεις συνεπαγόμενες αδικαιολόγητη επέμβαση στην άσκηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων που προστατεύονται από τα άρθρο 7,8 και 12 του Χάρτη» Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ.
Σημειωτέον,  παρότι η γνώμη του Γενικού Εισαγγελέα δεν προδικάζει την τελική απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ εντούτοις  συχνά το Δικαστήριο ακολουθεί τις Προτάσεις του.
Πάντως η όλη υπόθεση έχει έντονο πολιτικό χρώμα καθώς πέραν όλων των άλλων αποτελεί πρόκριμα για τον έλεγχο που μπορεί να ασκεί η κάθε εθνική κυβέρνηση στις ΜΚΟ. Επιπλέον αποτελεί συνέχεια της σύγκρουσης των Βρυξελλών με τις επιλογές του Όρμπαν  που άπτονται και του μεταναστευτικού και για το όποιο επίσης η Ουγγαρία καταδικάστηκε από το Δικαστήριο της ΕΕ μιας και αρνήθηκε να εκτελέσει το πρόγραμμα μετεγκατάστασης προσφύγων από Ελλάδα και Ιταλία.
Η αναμενόμενη απόφαση του Δικαστηρίου αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη χώρα μας ενόψει  της τροπολογίας που ψηφίστηκε στη Βουλή με την οποία οι ΜΚΟ τίθενται σε έλεγχο από το Ελληνικό κράτος.  
Από τη δική μας πλευρά ήδη από το Δεκέμβριο του 2015 με συνεχείς παρεμβάσεις μας στην Ευρωβουλή είχαμε καταγγείλει το ασύδοτο καθεστώς των ΜΚΟ που αποτελούν κράτος εν κράτη στα νησιά του Αιγαίου, ζητώντας παράλληλα από την Κομισιόν και τον OLAF την διενέργεια σχετικών ελέγχων προκειμένου να σταματήσει το πάρτι των ΜΚΟ με τα κονδύλια της ΕΕ για το προσφυγικό.
Σε κάθε περίπτωση αναμένεται με ενδιαφέρον η απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ η οποία θα εκδοθεί στο προσεχές διάστημα.